Medya sektör paydaşlarının birlikteliği ve izleyicilerin yalnızlığı

Medya 4. Kuvvet, evet gerçekten etkili ve önemli bir güç. Hatta sıralamada daha önde olduğu bile iddia edilebilir. Sektör paydaşlarını bir Trio olarak adlandırabiliriz. Yayıncılar, İzleyiciler, ve diğer sektör bileşenleri olarak niteleyebiliriz.    

Klasik yöntemle yayın faaliyeti sürdüren medya, çeşitlendi ve ağırlık merkezi majör kanallardan yavaşta olsa sosyal medyanın güçlü etkili ve yaygın platformlarında yer almaya başladı.

Bu yönelim gerçekten bir çığ gibi katlanarak büyüyor, hızlanıyor ve etkileri ise azımsanmayacak şekilde artmaya başladı. Bu durum  iyi midir? Çok seslilik adına iyi olduğu söylenebilir, ancak özellikle sosyal medyanın kontrolsüz yapısı içinde kimi zaman zararlı etkileri de yaşanmaya başladı. Sanıyoruz bu konuda regülasyon kurumları makul mekanizmaları işletebilir.

Klasik medya bileşenlerinin çeşitli meslek kuruluşları dernekleri ve toplum kuruluşları var.

Medya’nın diğer paydaşları olan ;   Reklam verenler, Reklamcılar , Dizi yapımcıları, Sinema yapımcıları, Müzik meslek birlikleri, Radyo meslek birlikleri gibi daha birçok dernek ve meslek birlikleri  tarafından temsil edildiklerini görüyoruz. Bu yapılanma elbette sektörün ve medyanın sağlıklı büyümesi için de faydalı olduğunu söylemeliyiz.

Medya ve paydaşlarının ürettikleri sanat değeri olan yapımlar, reklamlar, ürünler, diziler ve bunlardan elde edilen kazançlar yapılan araştırma raporlarından görüldüğü gibi  özellikle digital medya başta olmak üzere her geçen gün artmaya devam ediyor.

Bu Trio’unu diğer ayağı ise İzleyiciler. Onları temsil edecek  haklarını ,taleplerini, isteklerini ve şikayetlerini değerlendirecek takip edecek bir yapı henüz mevcut değil.

Halbuki bu yapı içinde izleyiciler toplam  20 milyara yaklaşan yıllık reklam üretim değerini oluşturan bir grup. Onlar  Klasik ve Digital mecralardaki  yayınları izliyor reytinglerin oluşmasını sağlıyor.

Sonuçta, izleyiciler, Televizyonları, Sosyal medya’yı ve Digital  medya’yı takip ediyor, gördükleri ürünleri satın alıyor ve sistemin  kurgulandığı şekilde düzenli işlemesini sağlıyor.

Kısaca İzleyiciler dışında  tüm bileşenler kazançlı çıkmasına rağmen İzleyiciler sadece izliyor ve ürün satın alıyor ancak kazançtan pay alamıyor.

İzleyiciler Televizyon ve diğer mecralarda yayınlanan reklamlardan  kurtulmak için çeşitli yollar deniyor, kimi zaman kaydırma yöntemiyle (timeshift) reklamlardan kurtulmayı deniyor, Kimi, Kanal değiştiriyor, ancak tüm reklamların senkronize oluşu ve her majör kanalda ayni anda başlayıp bitmesi nedeniyle reklamları izlemek zorunda kalıyor.

Bu kaç göç yöntemi tüm sektör bileşenlerine zarar veriyor. Bu izleme davranış şekil belki de tüm paydaşların da uygun göreceği Kazan Kazan formülüne çevrildiğinde tüm paydaşlar memnun kalabilir.

Bunu şöyle kurguladığımızı varsaysak nasıl olur?  Yayıncılar yine ayni şekilde yayınlarını dizilerini ve reklamları yayınlasalar, her bileşen eskiden olduğu gibi kazanmaya devam etse ,üçüncü ayak olan izleyiciler  ise reyting’in oluşturulmasından ve ürün satın almasıyla ortaya çıkan toplam reklam üretiminden reklamları izledikçe puan toplayarak gelir sağlaması sistemin  daha sağlıklı ve adil  işlemesini sağlamaz mı acaba ? 

İyi de bunu yapmak ve uygulamak yazmak kadar kolay mıdır ? Elbette kolay değil, ancak mümkün. Diğer kuruluşların yaptığı gibi dernek ve meslek birlikleri oluşturulabiliyorsa İzleyiciler içinde benzer faaliyetlerin yapılabileceği  başarılı ve faydalı bir yapı veya organizasyon kurulabilir.  

Kurulacak bu yapı, tüm mecralardaki yapımlar, reklamlar diziler ve benzeri diğerleri için izleyici üyelerine  tavsiyelerde bulunabilir, dilek ve talepleri direkt olarak ilgili yayın kuruluşuna iletebilir.

Üyelerin digital ortamda  interaktif olarak bildirimde bulunma imkanına kavuşması, klasik ölçümlemenin de bir sağlaması olabilecektir.

Kısaca, bu yöntemle İzleyicilerin de yalnızlığı giderilmiş ve onlarda toplam reklam gelirlerinden  pay almış olacaktır.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

x